Kort historik över Triumph

1885
Siegfried Bettmann startar S. Bettmann and Co, import-export agency. Företaget exporterar trampcyklar, tillverkade i Birmingham, under namnet Bettmann.
1886
Namnet Triumph dyker upp på Bettmanns cyklar
1887
Företagets namn ändras till Triumph Cycle Co
1889
Triumph tillverkar sina första egna cyklar och flyttar från London till Coventry.
1902
Triumph tillverkar sina första egna motorcyklar, med belgiska motorer från Minerva.
1905
Triumph tillverkar sina första motorcyklar med egna motorer.
1907
Triumph flyttar till nya lokaler i Coventry.
1908
Triumph vinner i klassen för encylindriga motorcyklar på Isle of Man.
1920
Triumph tillverkar sina första motorcyklar med egna växellådor.
1923
Triumph tillverkar sina första motorcyklar med blockmotorer, en 350-kubikare. Triumph tillverkar sina första bilar.
1929
Triumph knyter kontakter med TWN i Tyskland.
1935
Triumph skaffar en ny fabrik för biltillverkning, även den i Coventry. Man funderar på att stänga den gamla fabriken och upphöra med motorcykeltillverkningen.
1936
Jack Sangster köper motorcykeltillverkningen och bildar Triumph Engineering Co Ltd. Edward Turner blir VD och chefskonstruktör. Bert Hopwood anställs.
1937
Triumph Speed Twin, med Turners klassiska parallell-twin, introduceras.
1941
Fabriken i Coventry förstörd under Blitzen. Produktionen flyttas tillfälligt till Warwick. Edward Turner slutar hos Triumph och börjar på BSA.
1942
Triumph flyttar till nya lokaler i Meridan.
1944
Edward Turner återvänder till Triumph.
1949
Thunderbird, Triumphs första 650-kubiks-twin lanseras.
1951
BSA köper Triumph.
1967
Edward Turner går i pension.
1968
Den trecylindriga Triumph Trident introduceras.
1973
BSA är konkursmässigt och köps av det nystartade och halvstatliga Norton Villiers Triumph. NVT meddelar att man tänker stänga Meriden varvid arbetarna ockuperar fabriken.
1974
Tillverkningen av Trident återupptas i BSA's fabrik i Small Heath.
1975
Arbetarkollektivet i Meridan återupptar, med hjälp av statliga pengar, tillverkningen av tvåcylindriga motorcyklar.
1976
Fabriken i Small Heath slår igen och tillverkningen av Trident upphör.
1984
John Bloor som köpt rätten till Triumph namnet startar utveckling av den nya modellen.
1990
Nya Triumph Trident och Daytona and Throphy presenteras på MC-mässan i Köln tre och fyrcylindriga 750,900,1000 och 1200 kubiks motorer i samma typ av ram allt moduluppbygt på fabriken i Hinckley Linc.
1993
Sprint med liten halvkåpa och "offroad" modellen Tiger tillkommer
1994
Upptrimmad Daytona SuperIII och "naken" Speed triple tillkommer
1995
Thunderbird första retrostylade modellen tillkommer
1996
Adventurer tillkommer, stor sattsning på tillbehör, kläder etc med Triumph logo. Ny ram presenteras på mässa, första stora föråndringen på nya serien.
1997
Daytona T595 , och Speed Tripple T509 med nya aluminiumramen tillkommer

Sammanställt av Mats Persson och Kjell Winlund

Referens;
The story of Triumph motorcycles, av Harry Lois & Bob Currie.
Triumph Triples, av Andrew Morland & Peter Hensaw
Triumph U.K.