Kort historik över Triumph
- 1885
- Siegfried Bettmann startar
S. Bettmann and Co, import-export agency.
Företaget exporterar trampcyklar, tillverkade i Birmingham,
under namnet Bettmann.
- 1886
- Namnet Triumph dyker upp på Bettmanns cyklar
- 1887
- Företagets namn ändras till
Triumph Cycle Co
- 1889
- Triumph tillverkar sina första egna cyklar och flyttar
från London till Coventry.
- 1902
- Triumph tillverkar sina första egna motorcyklar, med belgiska
motorer från Minerva.
- 1905
- Triumph tillverkar sina första motorcyklar med egna
motorer.
- 1907
- Triumph flyttar till nya lokaler i Coventry.
- 1908
- Triumph vinner i klassen för encylindriga motorcyklar på
Isle of Man.
- 1920
- Triumph tillverkar sina första motorcyklar med egna
växellådor.
- 1923
- Triumph tillverkar sina första motorcyklar med
blockmotorer, en 350-kubikare. Triumph tillverkar sina första bilar.
- 1929
- Triumph knyter kontakter med TWN i Tyskland.
- 1935
- Triumph skaffar en ny fabrik för biltillverkning, även den
i Coventry. Man funderar på att stänga den gamla fabriken och
upphöra med motorcykeltillverkningen.
- 1936
- Jack Sangster köper motorcykeltillverkningen och bildar
Triumph Engineering Co Ltd. Edward Turner blir VD och
chefskonstruktör. Bert Hopwood anställs.
- 1937
- Triumph Speed Twin, med Turners klassiska parallell-twin, introduceras.
- 1941
- Fabriken i Coventry förstörd under Blitzen. Produktionen
flyttas tillfälligt till Warwick. Edward Turner slutar hos
Triumph och börjar på BSA.
- 1942
- Triumph flyttar till nya lokaler i Meridan.
- 1944
- Edward Turner återvänder till Triumph.
- 1949
- Thunderbird, Triumphs första 650-kubiks-twin lanseras.
- 1951
- BSA köper Triumph.
- 1967
- Edward Turner går i pension.
- 1968
- Den trecylindriga Triumph Trident introduceras.
- 1973
- BSA är konkursmässigt och köps av det nystartade
och halvstatliga Norton Villiers Triumph. NVT meddelar att
man tänker stänga Meriden varvid arbetarna ockuperar fabriken.
- 1974
- Tillverkningen av Trident återupptas i BSA's fabrik i
Small Heath.
- 1975
- Arbetarkollektivet i Meridan återupptar, med hjälp av
statliga pengar, tillverkningen av tvåcylindriga motorcyklar.
- 1976
- Fabriken i Small Heath slår igen och tillverkningen av
Trident upphör.
- 1984
- John Bloor som köpt rätten till Triumph namnet startar utveckling av den nya modellen.
- 1990
- Nya Triumph Trident och Daytona and Throphy presenteras på MC-mässan i Köln tre och fyrcylindriga 750,900,1000 och 1200 kubiks
motorer i samma typ av ram allt moduluppbygt på fabriken i Hinckley Linc.
- 1993
- Sprint med liten halvkåpa och "offroad" modellen Tiger tillkommer
- 1994
- Upptrimmad Daytona SuperIII och "naken" Speed triple tillkommer
- 1995
- Thunderbird första retrostylade modellen tillkommer
- 1996
- Adventurer tillkommer, stor sattsning på tillbehör, kläder etc med Triumph logo. Ny ram presenteras på mässa, första stora föråndringen på nya serien.
- 1997
- Daytona T595 , och Speed Tripple T509 med nya aluminiumramen tillkommer
Sammanställt av Mats Persson och Kjell Winlund
Referens;
The story of Triumph motorcycles, av Harry Lois & Bob Currie.
Triumph Triples, av Andrew Morland & Peter Hensaw
Triumph U.K.